Tom yum goong

4. srpna 2007 v 17:51 | Martin |  filmy
Tom Yum Goong
Tony Jaa je v současnosti horkým kandidátem na pozici nejznámějšího Thajce. Nejdřív nařezal bezpočtu nepřátel v i u nás distribuovaném celosvětovém hitu ONG BAK (s podtitulem The Thai Warrior) a nyní znovu řádí a láme kosti ve jménu ukradených slonů v horké novince (tedy alespoň pro nás ostatní, v Asii měl film premiéru už loni) stejného režiséra Prachyi Pinkaewa TOM YUM GOONG. Jestliže vám pak kopy, výkopy, salta, přemety a tvrdé údery všemi možnými částmi těla do všech možných partií nic neříkají, tomuhle filmu se zdaleka vyhněte.

Nejsem zdaleka expert na kung-fu filmy a jejich různé odnože, ovšem jako žánr je mám celkem rád a sem tam si něco obdobného pustím (nemluvím teď o wu xia filmech, ve kterých bojovníci umějí létat, apod. - do těch jsem samozřejmě blázen:-). S thajským bojovým uměním jsem zatím neměl moc co dočinění, ovšem už na první pohled je styl mnohem úspornější a brutálnější, než kung-fu. Muathai (Thaibox?) je zřejmě mnohem víc o kopech a úderech lokty, to jsem z filmu dokázal vyvodit. A to je také jedno z mála poslání, které film přináší. Tedy kromě ponaučení, že krást zdánlivě nestřežený majetek se nevyplácí.
Kdo čeká příběh, bude zesměšněn. Tom Yum Goong vlastně nemá příběh. Zápletka se dá shrnout do jedné věty - Šedá eminence, vlastnící malou, ale skvělou restauraci Tom Yum Goong (odtud název filmu?), stojí za krádeží dvojice slonů - dospělého a mláděte - a hlavní hrdina je samozřejmě musí přivést zpět. Již odedávna totiž existují bojovníci Jatubaht, kteří chrání králova slona. Když přijdou o meč, musí se ohánět podle svého Muathai výcviku. Hrdina je tedy v podstatě jedním z nich s tím rozdílem, že beze zbraní bojuje už od začátku (to však neznamená, že po celou dobu do ruky nic nevezme).
Jak už jste si asi stačili domyslet, příběh tu má zhruba stejnou váhu, jako třeba u pornografických filmů - má za úkol přijít s co možná největším počtem záminek pro co možná nejbombastičtější a choreograficky nejpropracovanější bojové scény. A ty jsou skutečně mimořádné - jednak celkem hojně využívají prostředí, ve kterém se odehrávají a zároveň přináší opravdu famózní zážitek z potyček - slyšíme tu lámání kostí a sem tam hrdina předvede i nějaký opravdu pozoruhodný trik (já osobně mám teď ale pocit, že celý film byl jeden pozoruhodný trik za druhým). Tony Jaa je nejen skvělý bojovník, ale i gymnasta a kaskadér (mám za to, že většinu svých výstupů dělal skutečně sám) a o tom, že má před sebou zářivou budoucnost, svědčí i opravdu zábavné a hlavně symbolické setkání s ex-velikánem Jackie Chanem na letišti v Sydney.
Je pravda, že je film možná trochu dlouhý a akční scény by teoreticky mohly začít unavovat, ale Prachya Pinkaew má naštěstí celkem dobře vyvinutý "divácký instinkt" a tak to celé ještě končí včas. Nemám k tomu víc moc co říci, o hereckých výkonech se v tomto případě mluvit nedá, krásné ženy jsou tu až na druhém místě a tak jediné, co mi zbývá, je opěvovat hlavního protagonistu Tonyho Jaa a jeho "kickass" umění. Nejen proto tuto recenzi raději skončím dříve, než se začne mlít prázdná sláma. Pro fanoušky bojových umění je TOM YUM GOONG povinnost (ti už to ale stejně mají doma), pro ty druhé buď přehlídka senzací, čeho všeho je někdo schopen (bez drátů!), nebo naopak varovný červený signál, který značí zdaleka se filmu vyhnout. Mé hodnocení odpovídá té první normě, ovšem plný počet přesto (kvůli absenci lepších dějových zvratů a příběhu tak nějak celkově, zápletka mi nevadí) dát nemohu.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama